Wellicht een vreemde eend in de bijt van het adviseren, maar ik kom in de bouw geregeld afdelingen tegen die moeite hebben om hun toegevoegde waarde over te brengen. Wat mij betreft een logische consequentie van de extreme ‘projectdominantie’ in de bouw. De sector is dominant projectgerelateerd ingericht. Daar bedoel ik mee dat alles en iedereen ten dienste staat van projecten. Heel anders is dat bij sectoren die bijvoorbeeld dominant productgerelateerd ingericht zijn, zoals bijvoorbeeld de meubelindustrie of de auto-industrie.
Bij projectdominante sectoren zie je dat de inzet van mensen en middelen op projectoverstijgende zaken minimaal is. Niet vreemd dat met name afdelingen die projectoverstijgend denken en werken de meeste moeite hebben om hun toegevoegde waarde te bewijzen aan de rest van de organisatie. Dat die frictie met name de laatste (en komende) jaren boven komt drijven, is ook niet vreemd, want de sector beweegt langzaam meer naar (ook) productfocus. Het meest direct zie je dat terug in de opkomst van conceptueel, modulair, prefab e/o industrieel bouwen. Niet langer wordt voor elk project een nieuw product ontwikkeld, maar er worden projecten bij vooraf ontwikkelde producten gezocht. Een simpele zin met voor de bouw vergaande consequenties op alle bedrijfsaspecten: mensen, middelen en processen.
Ben jij met je afdeling verantwoordelijk voor innovatie, business development, conceptontwikkeling, productontwikkeling, marketing, sales en/of communicatie, dan is de kans groot dat je exact weet wat ik bedoel. Of misschien sta je wel aan het begin van de oprichting van zo een afdeling. De (steeds terugkerende) worsteling om jullie toegevoegde waarde te bewijzen en dús om voldoende mensen en middelen te krijgen om echt effect te hebben, kan flink frustrerend zijn.
Er is hier geen kant en klare oplossing voor, maar met mijn ervaring kan ik jullie helpen te interpreteren wat jullie gebeurt en bovenal helpen hier zo handig mogelijk mee om te gaan. Besef dat je de wind in de zeilen hebt (de transitie van de sector zal hoe dan ook doorzetten) en je dus vooral moet leren hoe je optimaal van die wind gebruik kan maken.
Niet tevreden met de positie van jullie afdeling binnen de organisatie? Ontdek jullie toegevoegde waarde en zet die krachtig neer!