Innovatie in de bouw. Natuurlijk, daarop ligt al langere tijd de focus. Als je goed naar die focus kijkt, zie je dat er veel inspanningen worden verricht. Op zich een goede zaak. Maar kijk je naar het efféct van al die innovatie-inspanning voor de klant? Dan moeten we concluderen dat er nog veel beter kan. En veel beter moet.
Elke keer weer vallen mij twee dingen op:
- Innoveren brengt enorm veel energie en creativiteit;
- Het degelijk inrichten van innovatie krijgt te weinig of verkeerde aandacht.
Ik ben op verschillende manieren betrokken geweest bij innovatie in start-ups, scale-ups en grown-ups. Mijn kracht is om de brug te slaan tussen het creatieve proces van innoveren enerzijds en het inrichten ervan anderzijds.
Een greep uit de zaken waar ik je mee van dienst kan zijn op het gebied van innovatie:
- Innovatieambities ophalen en vertalen in een praktische implementatie die past bij de organisatie;
- Innovatie-governance inrichten binnen en tussen organisaties: wie doet wat met welke verantwoordelijkheid en welk doel binnen welke randvoorwaarden;
- Ideeën-management: van ‘het creatieve brein van je bedrijf aanzetten’ tot en met het verder doorontwikkelen van (abstracte) ideeën;
- Commercieel testen en tweaken van nieuwe ideeën en concepten (de pilot is daarvoor de meest misbruikte vorm: ik leg graag uit waarom);
- Commercieel opschalen van nieuwe producten en diensten: mensen, middelen en processen zo inrichten dat de kans op succes is gemaximaliseerd;
- Vastgelopen innovaties(/-trajecten) vlottrekken: door mijn veelzijdige ervaring op het gebied van innovatie zie ik snel waar het aan scheelt als een innovatie(/-traject) vast is gelopen. En nog belangrijker: je hebt ook snel helder aan welke knoppen gedraaid moet worden om de boel weer in de juiste richting op gang te krijgen.
Leg je innovatie-uitdaging aan me voor en ik laat je direct weten of en wat ik voor jullie kan betekenen.