Advies over
strategie

VOLG RICK

MISSIE, VISIE, STRATEGIE EN DOELEN

Vink, vink, vink. En door! Wat zuur gesteld worden aannames gedaan over klantbehoeften, worden missie en visie uitgewerkt tot niveau ‘aansprekende tekst voor de website’. En het kiezen van een expliciete strategie wordt simpelweg geregeld vergeten. Een gemiste kans. Want met een duidelijke strategie die écht geënt is op je klantbehoeften, koers je stabieler én flexibeler.

Waarom? Niet heel charmant, maar vergelijk het met grazende koeien. Koeien hebben de gewoonte om, als ze de wei inlopen, juist daar te grazen waar ook alle andere koeien grazen. Vreemd, want de kans op veel en vers gras is klein en wat er wel te grazen is, is besmeurd met…goed…je begrijpt het. Klinkt niet bepaald als een winnende strategie. Toch zie je deze dynamiek bijna één op één terug in de bouw.

Er is uiteraard een logische reden voor koeien om dit te doen en die geldt ook voor veel bouwpartijen: veiligheid. “Het is niet geweldig, maar je weet wat je krijgt”. Heb je een goed stuk wei (hoogconjunctuur) dan eet je allemaal oké, heb je een slecht stuk (laagconjunctuur) dan eet je allemaal slecht. En zo beweeg je maximaal mee op conjuncturele schommelingen en kun je trouwens in slechte tijden ook daar de reden voor je mindere prestaties aan ophangen. Oók veilig. Echter niet stabiel en niet flexibel.

Maar er is ook nog een andere reden voor bouwpartijen om in die ogenschijnlijk veilige, maar kaalgevreten, wei te blijven staan: onbekendheid met het identificeren van de verschillende stukken wei en met het er naartoe bewegen. Wat dat betreft ben ik net een boer: ik weet weiden te lezen en koeien te verleiden in beweging te komen.

Ben je langzamerhand ook wel klaar met deze koeienmetafoor? Lees dan in de voorbeeldcasus hoe ik van koe en wei naar bedrijf en markt ga.

Wat gebeurt er in onze omgeving? En hoe reageren we daar als organisatie het beste op?
Krijg complex strategische vraagstukken helder. En maak ze waar met een succesvolle implementatie!